Sportmotor 

založeno r. 1993

 

 

Dekarbonizace motorů s přímým vstřikováním (TDI, TFSI, TSI, FSI...)

Sací ventily motoru 2.0TFSI po 30 000 km - vpravo, 

vlevo - po vyčištění.

 

Doposud poměrně málo známý, ale poměrně závažný, problém všech motorů s přímým vstřikováním paliva všech výrobců.

 

Z důvodu vstřikování paliva přímo do válců u motorů TDI,FSI,TFSI,TSI nedochází u těchto motorů k čištění sacích ventilů proudem paliva od vstřikovacích ventilů jako je tomu u starších motorů s nepřímým vstřikováním. Důsledkem je zvýšená tvorba karbonových úsad v sacím potrubí a zejména na sacích ventilech a tvorba úsad ve spalovacím prostoru a na zapalovacích svíčkách. U motorů TDI dochází k zarůstání EGR ventilu nebo chladiče EGR ventilu (dle TPI Audi může dojít u motorů 3.0TDI k zacpání EGR ventilu již po 40 000 km (!!!).

 

Čemu to vadí ?

 

Z důvodu snížení množství nasávaného vzduchu, snížením sacího průřezu úsadami, dochází ke snížení výkonu motoru. Závažným problémem a prvním příznakem jsou kolísající volnoběžné otáčky, špatné startování, vynechávání zapalování (z důvodu zakarbonování zapalovacích svíček u benzínových motorů), zvýšená spotřeba paliva. Pokračování má za následek rozsvícení kontrolky motoru indikující závadu, zobrazená závada je ovšem nejčastěji vynechání zapalování, to je ale z důvodu zakarbonování svíček, spalovacího prostoru a sacího traktu. Pokud se problém neřeší může dojít až ke zničení motoru (z důvodu úsad nedovíraj sací ventily a začnou se podpalovat, zvyšuje se kompresní poměr úsadami na dně pístu a v krajním případě může dojít až k potkání pístu s nedovřeným ventilem (mezera u těchto motorů je pouze několik mm))

 

Co záruka ?

 

Výrobci vozidel (např. koncern VW vydal k tomuto problému TPI (technická produktová informace)), tvrdí že problém vzniká používáním nekvalitních paliv a olejů a tento problém není kryt zárukou (!!!). Kvalitu paliv samozřejmě nikdo z nás neovlivní.

U motorů TDI a FSI dochází ke známému problému znehybnění swirl klapek, který se řeší výměnou sacího potrubí za cca 18 000 Kč (3.0TDI). U motoru 4.2FSI s magneziovým sacím potrubím je cena70 000 Kč.

 

Jak to vzniká ?

 

Karbonové úsady vznikají zejména působením síry a sazí při nižších spalovacích teplotách a při kratších jízdách, zejména po městě. U pump by sice měli být k dostání pouze bezsirná paliva (jak je to ve skutečnosti se můžete dočíst z kontrol ČOI, kdy je norma překročena i 100x (!!!)). Ze stejného důvodu jsou pro tyto motory povoleny pouze oleje plnící normy VW 504.00/507.00 se sníženým obsahem síry.

 

Dá se tomu zabránit ?

 

Nedá, u každého motoru se tvoří karbonové úsady, u přímovstřikových motorů je tato tvorba několikanásobně větší (viz. první odstavec)

U nových motorů poslední generace (Golf 7, nová Octavia, Subaru …) jsou motory TSI vybaveny nejen 4 vstřikovacímy ventily přímého vstřikování ale i dalšímy 4 vstřikovacími ventily do sacího potrubí, před sací ventily (nepřímé vstřikování). Právě dodatečná montáž těchto vstřikovacích ventilů opět, spolu s jiným nastavením elektronického vstřikování, zabraňuje zvýšené tvorbě úsad a zajišťuje plnění nových emisních norem (Euro 6).

 

Po kolika km se problém projeví ?

U některých motorů (např. Audi RS4 4.2FSI) již po 20 000km, běžně již po cca 60 000 km (!!!)

 

Co s tím ?

Odstranění karbonového nánosu se provádí mechanicky, nebo, při menším množství úsad, pomocí profesionálních čistících prostředků k tomu určených. Po ročním testování jsme vybrali přípravky, které tento nános odstraní (kombinace přípravků Wynn’s a originálního čističe vstřikování Toyota)

Některé firmy nabízí čištění, které přes nezávislý palivový okruh čistí vstřikovací ventily a spalovací prostor, ale vzhledem k tomu, že jsou vstřikovány u motorů s přímým vstřikem do válce přímo, neodstraňují úsady ze sacího traktu a zejména ne ze sacích ventilů, jako je tomu u  nepřímovstřikových motorů.

Po vyčištění je vhodné používat čistící přípravky před každou výměnou oleje, resp. servisní prohlídkou.

Po vyčištění dojde ke zklidnění volnoběžných otáček, zvýšení výkonu motoru na původní, výrobcem deklarovanou hodnotu, a ke snížení spotřeby paliva na původní hodnoty nového motoru.

 

Kolik to stojí ?

Záleží na velikosti znečištění, cena je 2000 Kč a zahrnuje přípravky, aplikaci a diagnostiku závad a stavu motoru, 

možnost navíc +500Kč kontrola endoskopem, pokud je nutná demontáž sacího potrubí 600 Kč/hod.

Mechanické čištění, cena dle doby čištění.

Dotazy, objednávky:

 

info@sportmotor.cz

tel. : 602 315 503

Motor 3.0TDI V6 po cca 100 000 km bez čištění (1. majitel tachometr nestočen), 

nutné mechanické odstranění úsad, tak velké zanesení již nelze chemicky odstranit.